Waarom zelfzorg noodzaak is voor een (hooggevoelige) moeder…

Hooggevoeligheid, HSP, hoogsensitiviteit….
Als moeder heb je hier vast weleens over gehoord. Hooggevoeligheid is een prachtige karaktereigenschap! Mits je hier mee om kan gaan en in kan zetten als kracht. Dat is niet altijd makkelijk, vooral niet als moeder.

Want je herkent het vast wel:
Je hebt het gevoel dat je alle ballen de lucht in moet houden en je houdt maar weinig tijd voor jezelf over. Je voelt je soms uitgeput. Je hebt geen idee waar jij je me-time vandaan moet halen.
Moeder zijn valt niet altijd mee, zeker niet als je ook nog hooggevoelig bent. Als hooggevoelige moeder komen de prikkels van je omgeving nog eens harder binnen dan normaal. Je hebt een sterkte intuïtie en je voelt feilloos aan wat anderen nodig hebben. Alleen vergeet je soms de allerbelangrijkste: JEZELF. Ik ben ervan overtuigd dat als je goed voor jezelf zorgt, je dan pas goed kan zorgen voor anderen.
Zelfzorg is niet alleen is niet alleen even rust nemen door op de bank te gaan zitten, het is zoveel meer dat dat!
Ik geef je hieronder een aantal tips, die jij meteen kan toepassen.

Wees lief voor jezelf
Liefde voor anderen en de wereld om je heen is kenmerkend voor hooggevoelige mensen. Lief zijn voor jezelf is net zo belangrijk! Misschien nog wel belangrijker…
Dus wees aardig voor jezelf en behandel jezelf zoals je ook een ander behandelt. Fouten maken hoort erbij en weet dat je goed bent zoals je bent.
Neem wat meer tijd voor jezelf en ga iets doen wat je energie geeft. Plan dit vooral van te voren in je agenda J

Accepteer de dingen zoals ze zijn
Je hebt niet altijd alles in de hand. En soms wordt je overvallen voor een negatief gevoel of voel je je totaal overprikkeld. Het gevoel wat jij voelt mag er zijn. Vecht er niet tegen, maar laat het er gewoon even zijn. Want hoe harder je vecht tegen je gevoel, hoe harder het de volgende keer naar buiten komt.

Vraag om hulp
Veel (hoog)gevoelige moeders willen graag zelf alles doen en proberen alle ballen in de lucht te houden en vergeten daarbij zichzelf. Op deze momenten mag je juist aan jezelf denken, dus vraag even om hulp of accepteer de hulp die je krijgt.

Maak bewuste keuzes en durf voor jezelf te kiezen
Als HSP’er beleef je de wereld veel intenser en daar moet je soms ook van bijkomen. Probeer niet alles te willen maar luister heel erg naar jouw eigen gevoel. Wat vind ik belangrijk? Waar voel ik me goed bij? Wat wil ik graag doen vandaag? Maak bewuste keuzes die goed voelen voor jou.

Stel grenzen
Wordt er veel van je gevraagd en vind je het lastig om nee te zeggen? Draai de rollen dan eens om, zou jij het vervelend vinden als iemand nee tegen je zegt? Waarschijnlijk niet. 
Probeer op tijd je grenzen aan te geven. Voel wat voor jou goed voelt en wat niet en blijf bij jezelf. Uiteindelijk krijg jij hier meer energie van. Vertrouw op je intuïtie

Lieve moeders,
Durf te vertrouwen op je moedergevoel. Die weet namelijk precies wat goed voor jou en je kinderen is. Als je durft te vertrouwen op je intuitie, sta je in verbinding met jezelf.
Als jij vanuit die verbinding met jezelf keuzes maakt en je leven leidt zoals jij dat wilt, zorg je goed voor jezelf.